Update social media campagne Iederzijnvak.info. Groeiende belangstelling.

25 jun 2020

Medio maart zijn we gestart met de campagne ‘Ieder zijn vak’ op social media om jongeren en zij-instromers enthousiast te maken voor het restauratievak. Dat doen we samen met Monumentenwacht Gelderland. We zoeken veel nieuwe restauratiespecialisten met liefde voor het vak en met hart voor monumenten. En in die mooie vakken is een heel goede boterham te verdienen. We hebben nog nooit iemand gesproken die spijt had van de keuze voor de restauratie.

Werving van restauratiespecialisten

Corona of niet, vakmensen zullen we straks gewoon weer nodig hebben. Opleidingen duren meestal twee jaar of langer. Dus even wachten met werven is zowel voor de restauratiemarkt als toekomstige vakmensen niet goed. We hebben nu al een tekort aan goede restauratiespecialisten en dat tekort zal straks, als de maatschappij weer min of meer normaal functioneert, alleen maar nijpender zijn.   We bereiken toekomstige vakmensen via een langlopende Social Media-campagne.

Doelgroepen bereiken

De campagne wordt gevoerd via Facebook, en Instagram om jongeren te bereiken, van basisschool tot onderbouw van het voorgezet onderwijs en jonge professionals. Via LinkedIn willen we de professionals en zij-instromers  bereiken. Strategisch communicatieadviseur Climmy Hanssen licht toe: “Het promoten van opleidingen en cursussen is een speerpunt. De berichten zijn erop gericht om mensen enthousiast te maken voor het restauratievak. Zowel vakmensen staan erin centraal als de monumenten waaraan zij werken. Maar we  zetten ook inspirerende verhalen van monumenteigenaren in. Dat doen we met toffe campagnes en de juiste kanalen om onze doelstellingen te realiseren. Over het restauratievak is veel te vertellen. Het is een fotogeniek vak waarin je de resultaten goed in beeld kunt brengen.”

De belangstelling is groeiende.

De positieve signalen, die we medio april signaleerden, zetten door. Een campagne heeft altijd een aanlooptijd nodig, maar de belangstelling is groeiende. Het bereik tellen we sinds april in de tienduizenden. Wat we zien is dat, zoals verwacht, Instagram het meest groeit onder jongeren. LinkedIn, het medium dat meestal door volwassen professionals gebruikt wordt, laat geen hoge groeicijfers zien, maar de bezoekers hebben veel invloed omdat het vaak beslissers zijn op het gebied van onderwijs, ondernemingen en overheid. Facebook is het medium dat tot nu het meest gebruikt wordt. De doelgroep wordt gevormd door (jong)volwassen vakmensen, leermeesters en bijvoorbeeld de ouders van toekomstige vaklieden. Ook zij hebben dus een grote invloed. Op YouTube komt een groeiend aantal korte video’s over onze prachtige restauratie-vakken. Daaraan werken we hard.

Volg ‘Ieder zijn vak’ op social media

Hier kun je de kanalen bekijken en volgen:

We stellen het erg op prijs als je onze berichten deelt binnen jouw netwerk. Maak anderen anderen bewust van het mooie restauratievak en help mee om nieuwe restauratiespecialisten te werven.

Terug naar overzicht