Jelle Bulten over opleiding Specialist Restauratie Timmeren en Metselen: het is prachtig om in de tijdsgeest van het monument te mogen werken.
Kersverse papa Jelle is wel gewend aan flexibel laveren tussen verschillende tijden, landen en klussen. Na de kunstacademie maakte hij ‘ruimtelijke installaties’ in allerlei landen, maar vond ambachtelijk werken ook fascinerend. Dat leidt hopelijk tot topvakmanschap.
Kunstacademie en klussen aan onroerend goed
31 Jaar geleden geboren in Doetinchem in de Achterhoek, heeft Jelle echt een band met Gelderland. Hij ging er naar de Kunstacademie, verdiende er bij (ook) door het klussen aan monumenten en woont nu met vriendin en dochter van 3,5 maanden in het Spijkerkwartier in Arnhem. “Ik werkte met mijn oom voor projectontwikkelaar Erik Steenbergen aan oude gebouwen. Oom Co was een echte all round vakman. Van hem heb ik veel geleerd. Tijdens het klussen bleek ik wel handig en van lieverlee ben ik steeds meer zelf gaan doen. Dat concrete werk gaf mij ook de kans om de balans te vinden met mijn ‘werk’ op de kunstacademie. Daar studeerde ik, naast het halen van mijn onderwijsbevoegdheid, af op ‘ruimtelijke installaties’, wat een heel breed, zowel fysiek als abstract veld was. Ik maakte daarna onder andere in Tjechië, Rusland en Nigeria allerlei kunstprojecten, maar bedacht ook een circulair boek, dat geen begin of eind kent. Flexibel laveren tussen abstract en concreet vind ik dus wel prettig.”
Restauratie; werken in de tijdsgeest
Na met zijn vriendin gesetteld te zijn in Arnhem, was het tijd voor een meer concrete invulling van zijn werk. Jelle begon dus aan de opleiding Specialist Restauratie Timmeren en Metselen. En die co-productie tussen het NCE, Graafschap College en het GRC bevalt hem goed. “Het mooie is, dat je in de restauratie altijd werkt in een traditie die is gevangen in een tijdsgeest, die de regels bepaalde. Als je daar oog voor hebt, dan is het prachtig om in die tijdsgeest te mogen werken,” vertelt Jelle enthousiast. “Ik vind het zelf een plicht om dan zoveel mogelijk met de oude gereedschappen, technieken en verbindingen te werken; voor zover dat niet zoveel tijd kost dat het onbetaalbaar wordt, natuurlijk. Want je werkt wel in een commerciële omgeving.”
Spookschaaf
“Ik vind het werken in de tijdsgeest fascinerend,” zegt Jelle. “ Zo heb ik op Kasteel Reuversweerd – ik wordt nu ingehuurd door Bouwbedrijf Hoffman – gewerkt met een zogenoemde ‘spookschaaf’, om wat meer ingewikkelde ronde vormen te maken. (Het woord spookschaaf heeft overigens niets met spoken te maken, maar is afgeleid van het Engelse woord ‘spokeshave’, wat spaakschaaf betekent – red.) Je kunt dat ook met een cnc-machine doen, maar dat ziet er toch echt anders uit en dan verdwijnt het oude ambacht. Dat moeten we niet willen. Gelukkig ziet ook Hoffman daarvan de toegevoegde waarde.”
Toekomstplannen
In het antwoord op de vraag naar zijn toekomstplannen klinkt Jelle’s ambitie heel helder door. ”Ik blijf nog zeker tot aan het einde van mijn studie bij Reuversweerd aan de slag. Hoffman geeft mij de kans een goede vakman te worden. Maar ik kan me goed voorstellen ergens in de toekomst als docent te werken. Ik heb tenslotte mijn onderwijsbevoegdheid. Hoewel… ambachtelijk werken en houtsnijden is ook mooi. Maar eerst wil ik een top-vakman worden. Dan wil ik met een mobiele werkplaats van klus naar klus gaan om daar, met oude én nieuwe gereedschappen, mee te werken aan de restauratie van oude gebouwen. Vaak vertelt een gebouw zelf al welke materialen, technieken en verbindingen je moet gebruiken om in haar traditie te blijven. Dan blijft de historie in leven. Dat vind ik het mooiste dat er is.”