Jaarverslag 2021 ingediend bij de provincie

13 apr 2022

Begin april heeft het GRC haar jaarverslag over 2021 ingediend bij de provincie. De coronapandemie maakte het, zoals voor velen, niet makkelijk. Maar met kunst- en vliegwerk hebben we geprobeerd onze activiteiten zoveel mogelijk te laten doorgaan. Dat is wonderwel gelukt.

Contouren

Het verslag is opgebouwd uit vijf ‘contouren’. Dat zijn de belangrijkste aandachtsgebieden uit het Aanvalsplan Vakmanschap, zoals in 2019 vastgesteld:

1. Opleidingen zonder drempels
  2. Ruimte voor vakmanschap
  3. Maatwerk en flexibiliteit
  4. Ruimte voor innovatie en cross-overs
  5. Imago en beeldvorming

Het zou te ver voeren om alle contouren in detail te bespreken. Dat kunt u zelf lezen in ons jaarverslag. Download het hier: LR GRC Jaarverslag 2021 V3

Maar een paar belangrijke zaken willen we wel graag noemen.

Covid-19

Zoals heel veel bedrijven en organisaties, hebben ook wij behoorlijk wat hinder ondervonden, met name van het niet kunnen houden van fysieke bijeenkomsten. Het restaureren van monumenten is nu eenmaal een fysieke activiteit waarbij creativiteit, voelen en samenwerken erg belangrijk zijn. Dat leer je niet uit een boek of van een beeldscherm. Toch is het gelukt om een belangrijk deel van de opleidingsactiviteiten overeind te houden. Daar zijn we blij mee en trots op.

Verhuizing naar Velp

In april 2021 liep de huur van ons pand op Arnhems Buiten af. Helaas bleek het niet mogelijk om, samen met de Monumenten Wacht Gelderland, in te trekken op het Industriepark Kleefse waard.  Maar na een lange zoektocht vonden we in september wel een mooie behuizing in Velp. Het is weliswaar geen historisch gebouw, maar uitstekend geschikt voor al onze ambitieuze plannen in de komende vijf jaar. We leggen, terwijl de opleidingsactiviteiten volop draaien, ook de laatste hand aan de afwerking en de nieuwe huisstijl. Op 1 juni aanstaande ben je van harte welkom voor de feestelijke opening.

Samen de schouders onder vakmanschap

Het GRC werkt nauw samen met overheid, onderwijs en bedrijfsleven om Gelders restauratievakmanschap ook in de toekomst overeind te houden. Maar, mede door Covid-19, is het gebrek aan instroom en doorstroom van vakmensen in de restauratiebranche helaas onveranderd groot. Het levert nu al problemen op om goed gekwalificeerd werk af te leveren. Dit probleem dreigt alleen maar groter te worden als we gezamenlijk het tij niet keren. En dat kan alleen als ondernemers, overheid en onderwijs er gezamenlijk de schouders onder zetten en elkaar vinden in beleid en maatregelen die elkaar versterken en elkaar aanvullen. Ook innovatie en vernieuwing zijn daarvan essentiële onderdelen. Daaraan zullen we, ook in 2022, met hart en ziel onze bijdrage leveren.

Jaarverslag