Iederzijnvak.info is gestart met social media campagne. De eerste resultaten zijn positief.

17 apr 2020

Medio maart zijn we gestart met de campagne ‘Ieder zijn vak’ op social media om jongeren en zij-instromers enthousiast te maken voor het restauratievak. Dat doen we samen met Monumentenwacht Gelderland. Het werven van nieuwe vakmensen heeft hoge prioriteit. We zoeken nieuwe restauratiespecialisten met liefde voor het vak en met hart voor monumenten.

Werving van restauratiespecialisten

Corona of niet, vakmensen zullen we straks gewoon weer nodig hebben. Opleidingen duren meestal twee jaar of langer. Dus even wachten met werven is zowel voor de restauratiemarkt als toekomstige vakmensen niet goed. We hebben nu al een tekort aan goede restauratiespecialisten en dat tekort zal straks, als de maatschappij weer min of meer ‘normaal’ functioneert, alleen maar nijpender zijn. Maar hoe bereik je toekomstige vakmensen? Hoewel niet speciaal vanwege de crisis opgezet, is onze nieuwe social media-campagne, daardoor nog veel relevanter geworden.

Doelgroepen bereiken

De campagne wordt gevoerd via FaceBook, en Instagram om jongeren te bereiken, van basisschool tot onderbouw van het voorgezet onderwijs en jonge professionals. Via LinkedIn willen we de professionals en zij-instromers  bereiken. Strategisch communicatieadviseur Climmy Hanssen licht toe: “Het promoten van opleidingen en cursussen is een speerpunt. De berichten zijn erop gericht om mensen enthousiast te maken voor het restauratievak. Zowel vakmensen staan erin centraal als de monumenten waaraan zij werken. Maar we  zetten ook inspirerende verhalen van monumenteigenaren in. Dat doen we met toffe campagnes en de juiste kanalen om onze doelstellingen te realiseren. Over het restauratievak is veel te vertellen. Het is een fotogeniek vak waarin je de resultaten goed in beeld kunt brengen.

Eerste signalen zijn positief

Hoewel de campagne pas sinds 16 maart loopt, zijn de eerste signalen positief. We bereiken duizenden mensen in de doelgroep, vooral in Gelderland, maar ook in Overijssel, Noord-Brabant, Utrecht en zelfs in Zuid-Hollland. In de eerste weken groeide het aantal volgers op Facebook naar 153 en op Instagram naar 119. Het is nu nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken, maar we volgen de ontwikkelingen nauwgezet.

Volg ‘Ieder zijn vak’ op social media

Hier kun je de kanalen bekijken en volgen:

We stellen het erg op prijs als je onze berichten deelt binnen jouw netwerk. Maak anderen anderen bewust van het mooie restauratievak en help mee om nieuwe restauratiespecialisten te werven.

Terug naar overzicht